Heb je een tijdelijke arbeidsovereenkomst? En biedt je werkgever je na afloop weer een tijdelijk contract aan? Dan vraag je je waarschijnlijk af of dat wel kan. Moet je intussen geen vast contract krijgen? In deze column leg ik je het allemaal uit!
Tijdelijke arbeidsovereenkomst
Werkgevers bieden vaak een tijdelijke arbeidsovereenkomst aan. Bijvoorbeeld voor een half jaar of een jaar. Wil de werkgever daarna niet met je verder, dan hoeft hij jou daarover alleen op tijd te informeren.
Dit moet schriftelijk een maand voor het einde van je arbeidsovereenkomst. Dat noemen we de ‘aanzegplicht’.
Doet je werkgever dit niet op tijd? Dan heb je recht op een vergoeding. Deze vergoeding hangt af van hoeveel dagen te laat je werkgever is. Zegt je werkgever een week te laat aan? Dan is de vergoeding gelijk aan één week salaris.
Het betekent dus niet dat je dan automatisch een vast contract krijgt.
Van tijdelijke- naar vaste arbeidsovereenkomst
Een tijdelijke arbeidsovereenkomst biedt duidelijk voordelen voor de werkgever en nadelen voor jou als werknemer. Daarom wordt je als werknemer beschermd. Aan de tijdelijke arbeidsovereenkomst zijn daarom beperkingen opgelegd.
Zo mag je werkgever je niet oneindig tijdelijke arbeidsovereenkomsten voorleggen. Doet hij dit wel dan krijg je onder voorwaarden van rechtswege een vast contract. Dit noemen we een ‘ketenregeling’
Wanneer moet je een vast contract krijgen? Daarvoor zijn momenteel twee opties:
Voldoe je aan één van de twee voorwaarden? Dan heb je recht op een vast contract.
Voorbeeld
Je hebt de afgelopen 18 maanden al drie tijdelijke contracten gehad van 6 maanden per stuk. Je werkgever geeft je nu weer een contract voor 6 maanden. Dat nieuwe contract is dan automatisch een vast contract, ongeacht het aantal maanden dat je werkgever erin zet.
Let op:
Hierop zijn uitzonderingen. Ben je tussen de contracten door 6 maanden uit dienst geweest? Dan wordt de ‘keten’ doorbroken en heb je geen vast contract.
Vaste overeenkomst
Een vaste arbeidsovereenkomst geeft je zekerheid. De werkgever kan de arbeidsovereenkomst niet zomaar opzeggen. Er zit namelijk geen einddatum aan je contract. Je kan dan alleen onder strenge voorwaarden ontslagen worden. Het is dus goed om je te laten informeren over je rechten in je huidige arbeidssituatie. En laat dit regelmatig doen, want het arbeidsrecht verandert voortdurend!
Vraag je je af hoe het in jouw situatie zit?
Wil je meer weten over dit onderwerp of heb je hulp nodig, neem dan contact op met Ria Ruiter juridisch adviseur van RuiterAdvies via e-mail info@ruiteradvies.nl, tel. nummer: 06 511 02 809 of www.ruiteradvies.nl
Samen bespreken we dan wat je in jouw situatie het beste kunt doen.
Mediation betekent altijd maatwerk, met persoonlijke aandacht voor het individu. Ik ben er van overtuigd dat voor ieder conflict een oplossing is, naar tevredenheid van alle betrokken partijen. Mediation is op basis van vrijwillige deelname; de weg naar de rechter blijft altijd open.